Bij alles wat we doen bij Mister Spex staat de gezondheid van de ogen centraal, dus we
denken voortdurend na over hoe we de gezondheid van onze ogen het beste kunnen beschermen.
Aangezien de Covid-19-pandemie ertoe heeft geleid dat bijna iedereen over de hele wereld
vanuit huis is gaan moeten werken of leren, is het onvermijdelijk dat de schermtijd
drastisch is toegenomen. Talrijke studies, waaronder ons trend
rapport van
2018, in
samenwerking met het Duitse Instituut voor Trend en Toekomstig Onderzoek, hebben de
mogelijke negatieve effecten van langdurige schermtijd op de algehele gezondheid van de ogen
aan het licht gebracht. Tot nu toe kunnen alleen hypothesen worden gemaakt over de
langetermijneffecten van de huidige lockdown beperkingen, maar wat we wel weten is dat
schermtijd een directe invloed heeft op de gezondheid van onze ogen en kan leiden tot
vermoeide-, droge- en geïrriteerde ogen en schade aan het netvlies.
Mister Spex wil mensen aanmoedigen om de hoeveelheid tijd die ze elke dag op een scherm
doorbrengen individueel te controleren en zo nodig in twijfel te trekken - want dit kan de
gezondheid en het algemene welzijn van de ogen aantasten.
Dit is de reden waarom we een data-analyse hebben laten uitvoeren om te laten zien hoe de
schermtijd gewoontes van land tot land verschillen. De resultaten laten zien hoe de
schermtijd gewoontes van cultuur tot cultuur sterk kunnen verschillen. Als basis voor deze
gegevensanalyse zijn 25 landen geselecteerd van de Organisatie voor Economische Samenwerking
en Ontwikkeling (OESO), die uitgebreide, vergelijkbare gegevens over schermtijd in de vrije
tijd, buiten school en op het werk heeft verzameld. De resultaten laten zien hoeveel minuten
per hoofd van de bevolking gemiddeld wordt doorgebracht voor beeldschermen buiten het werk
en het leren om. Met de wereldwijde Covid-19 pandemie zal de totale tijd die mensen voor de
schermen doorbrengen weer aanzienlijk hoger zijn.
De gegevens laten zien hoeveel minuten per dag een gemiddeld persoon in een land besteed aan
het kijken naar televisie en streaming diensten, het spelen van videogames en het kijken
naar sociale media. Deze cijfers zijn onderzocht om te berekenen hoe ver elk land afwijkt
van de mediaan met betrekking tot schermtijd. Ook werd het gemiddeld aantal minuten dat
iemand z’n mobiele telefoon gebruikt meegenomen in de analyse, om een idee te geven van
hoeveel tijd mensen in totaal spenderen op hun telefoons ten opzichte van andere landen.
We publiceren deze gegevens met als doel mensen te inspireren. En hopen we aan te sturen om
verder na te denken over hoeveel tijd iedereen doorbrengt met het kijken naar beeldschermen, wat voor impact dit heeft op de algemene gezondheid van de ogen op lange termijn.