We gebruiken cookies om u de best mogelijke service aan te kunnen bieden. Als u verder gebruik maakt van deze website, stemt u in met het gebruik van cookies.
Oog-yega

Yoga voor het ontspannen van de ogen

Ontspanning is erg belangrijk voor onze ogen, maar komen ze ooit écht tot rust? Eigenlijk niet. Als we slapen, achter onze computer zitten of met onze telefoon bezig zijn: onze oogspieren zijn constant actief.

Yoga voor de ogen

In het dagelijks leven gebruiken we onze ogen vaak op dezelfde manier. Dit kan leiden tot verkrampte oogspieren, die op hun beurt vastzittende schouders en een verkrampte nek kunnen veroorzaken. Veel mensen zijn zich niet bewust van deze samenhang. De volgende oefeningen helpen de oogspieren te ontspannen:

1. Houding: Ga met een rechte rug ontspannen op het randje van een stoel of op een deken of kussen op de grond zitten. Sluit de ogen. Adem een paar keer diep door en stel je voor direct in de ogen te ademen.


2. Kijk naar boven richting de wenkbrauwen, kijk naar beneden richting het puntje van de neus. Herhaal 4 tot 8 keer, kijk dan ontspannen vooruit.


3. Kijk naar rechts, kijk naar links. Herhaal 4 tot 8 keer, kijk dan ontspannen vooruit. Sluit de ogen en adem een paar keer diep in; ontspan de ogen heel bewust. Doe de twee oefeningen nog een keer, maar nu de andere kant op (dus: eerst naar beneden en dan naar boven kijken, eerst naar links en dan naar rechts kijken).


4. Sluit de ogen en visualiseer een klok. Doe de ogen weer open en volg de cijfers met de ogen, met de klok mee: 12, 1, 2, 3... Ben je weer bij 12 aangekomen, ga dan tegen de klok in: 12, 11, 10, 9... Sluit de ogen en ontspan. Ga verder met de diagonalen. Kijk naar de 11, dan naar de 5, dan weer naar de 11, en dan weer naar de 5: herhaal dit 4 tot 8 keer. Doe hetzelfde met 1 en 7, herhaal dit ook 4 tot 8 keer. Sluit de ogen, laat los en ontspan.


5. Knipper 10 tot 20 keer met de ogen. Sluit de ogen en adem een paar keer diep door. Herhaal 3 tot 4 keer.


6. Voor de ontspanning van de nek: ga recht zitten of staan. Sluit de ogen en maak de nek lang. De neus kijkt daarbij recht vooruit. ‘Teken’ nu als het ware een liggende ‘8’ met het puntje van de neus. Begin groot (ongeveer 10 centimeter) en maak de beweging langzaam kleiner. Herhaal de oefening in de andere richting. Doe dit 10 tot 20 keer.


7. Sluit de ogen en wrijf de handpalmen snel tegen elkaar, net zolang tot ze aangenaam warm zijn. Plaats de handen op de oogleden: de warmte zorgt voor ontspanning van de oogspieren. Deze oefening heet palming.


Regelmatige controles bij de opticien

Vermoeidheid, hoofdpijn en jeukende of rode ogen kunnen tekenen van een oogafwijking zijn. Yoga voor de ogen en een gezonde levensstijl helpen bij het ontspannen van de ogen maar corrigeren natuurlijk niet voor eventuele oogafwijkingen. Eén keer per twee jaar de ogen laten controleren bij een opticien is daarom erg belangrijk. Verkrampte spieren en droge en tranende ogen kunnen daarmee worden voorkomen, en het zicht en de concentratie geoptimaliseerd.


* Totaal van de reguliere shop prijs voor brilmontuur en de aanbevolen verkoopprijs (AVP) voor twee superontspiegelde Starvision enkelvoudige plastic glazen (brekingsindex 1,5) incl. hard-coating verkrijgbaar op sterkte (Sph). + 6.0 / -6.0 dpt; Cil. + 2.0 / -2.0 dpt.

** Bij elk montuur zijn al superontspiegelde enkelvoudige plastic glazen (brekingsindex 1,5) incl. hard-coating verkrijgbaar op sterkte (Sph). + 6.0 / -6.0 dpt; Cil. + 2.0 / -2.0 dpt bij de prijs inbegrepen.

De doorgestreepte prijs zonder AVP is de standaard verkoopprijs van Mister Spex.